Morud Borgerforening
Morud borgerforening

Nye initiativer og hjælpere er velkomne.
Om Morud Borgerforening
Liv i Byen
Morud Borgerforening er en forening, der arbejder for at gøre Morud til et godt sted at leve – et sted at høre til.
Vi står bag en række arrangementer året igennem. Nogle er faste traditioner, andre er nye ideer, der opstår fra år til år. Traditionerne omfatter Sct. Hansbål i Elledalen, juletræstænding i Centret og fastelavnsfest i Hallen. Det er noget, der hvert år samler rigtigt mange af byens voksne og børn. Vi synes det er vigtigt, at man ikke nødvendigvis skal tage til Odense for at opleve den slags ting, men at man kan gøre det sammen med naboerne, der hvor man bor.
Desuden laver vi nye arrangementer, når de rigtige ideer opstår. Det kan for eksempel være foredrag, fester eller kaffesammenkomster for byens pensionister.
Fælles for alle arrangementer er, at de kræver opbakning fra byens borgere. Derfor har vi – diskret – vedlagt et girokort i årets program, så det er let at støtte borgerforeningen ved at melde sig ind i foreningen.
Alle arrangementer bliver organiseret af Borgerforeningens bestyrelse sammen med en kreds af frivillige.
Opgaverne varierer lige fra at holde vagt ved gløderne efter Sct. Hansbålet til at bage en kage til fastelavnsfesten. Så hvis du har lyst til at give en hånd med – enten i forberedelserne eller ved afviklingen af et arrangement – så lad os høre fra dig. Det er både sjovt og overkommeligt at være med.
De fleste af vores arrangementer opstår ved, at en fra byen henvender sig til bestyrelsen med en ide. Og det tager vi altid imod med åbne arme. Så har du en tanke om noget, du gerne ville opleve her i byen, så lad os høre fra dig.
Hvis du selv vil være med til at arrangere det, så er det meget velkomment. Og hvis du bare vil aflevere en god ide, så er det også helt i orden!
Bak op om Borgerforeningen ved at møde op til vores arrangementer, ved at melde dig ind i foreningen eller ved at kontakte os (se under punktet Bestyrelsen) med dine gode ideer. Det gælder især ny tilflyttere til byen.
Vi ved af egen erfaring, at det er en god måde at lære sin nye by at kende.
Bestyrelsen
Formand: |
| |
Kasserer: | ||
Sekretær: | ||
Medlem: | ||
Medlem | ||
Medlem | ||
Suppleant: | ||
Suppleant: | ||
Arrangementer
Vedtægter
Vedtægter for
Morud og omegns borgerforening
§ 1.
Foreningens navn er Morud og omegns Borgerforening
§ 2.
Foreningens formål er at varetage byens og borgernes interesser, såvel beboerne imellem, som overfor kommunens styrelse. Ligeledes er det foreningens opgave at medvirke til byens udvikling og forskønnelse.
Foreningen er ubetinget upolitisk.
§ 3.
Som medlem kan optages alle borgere med fast bopæl i Morud og omegn. Medlemskabet berettiger til deltagelse i den årlige generalforsamling med stemmeret.
Medlemsbidragets størrelse fastsættes af generalforsamlingen.
Kassereren fører foreningens medlemsliste, som er tilgængelig for ethvert medlem.
§ 4.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed i alle anliggender. Generalforsamlingen afholdes hvert år inden udgangen af oktober måned og indkaldes med mindst 14 dages varsel i på Borgerforeningens hjemmeside eller andet lokalt medie med angivelse af dagsorden.
Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent og stemmetællere
- Bestyrelsens beretning
- Regnskab og medlemsbidrag
- Behandling af indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer
- Valg af 2 suppleanter
- Valg af 2 revisorer og 2 suppleanter
- Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest ugedagen før generalforsamlingen.
§ 5.
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når et flertal i bestyrelsen finder det fornødent, eller når mindst 20 af foreningens medlemmer indgiver skriftlig begrundet anmodning herom, og skal inden en måned afholdes ved bestyrelsens foranstaltning.
Den ekstraordinære generalforsamling indvarsles efter samme regler som den ordinære generalforsamling.
§ 6.
Alle beslutninger tages ved almindelig stemmeflertal blandt de tilstedeværende medlemmer. Skriftlig afstemning kan undlades, medmindre der gøres indsigelse af ét medlem.
Personvalg sker altid ved skriftlig afstemning. Valg af dirigent, stemmetællere, suppleanter, og revisorer kan dog ske ved håndsoprækning.
Der indkaldes skriftlige forslag fra forsamlingen forud for valg af bestyrelsesmedlemmer.
Hvor flere skal vælges sideordnet, benyttes almindelig stemmeflertal, hvor der stemmes på det antal, der skal vælges.
På lige årstal er der 4 bestyrelsesmedlemmer på valg. På ulige årstal er der 3 bestyrelsesmedlemmer på valg.
Det afgøres ved lodtrækning hvem der er på valg ved første ordinære generalforsamling, dog kan formand og kasserer ikke gå samtidig.
Ethvert medlem er pligtig at lade sig vælge som medlem af bestyrelsen eller som revisor. Genvalg kan finde sted.
§ 7.
Bestyrelsen består af 7 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen. Valget gælder for 2 år ad gangen.
Konstituering fortages senest en måned efter generalforsamlingen. Der vælges formand, næstformand, kasserer og sekretær.
Alle bestyrelsesbeslutninger indføres i foreningens protokol.
Formanden indkalder til møde i bestyrelsen, så ofte han finder det påkrævet. Derudover kan der, når ønske fremsættes herom af mindst 4 bestyrelsesmedlemmer, indkaldes til møde.
Alle bestyrelsesmøder indvarsles skriftligt med mindst 8 dages varsel.
Kassereren fører regnskab, og har pligt til, når et bestyrelsesmedlem ønsker det, at forelægge regnskabet til gennemsyn.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til at arbejde med særlige opgaver.
§ 8.
Regnskabsåret løber fra 1/10 til 30/9.
Revision foretages af de på generalforsamlingen valgte revisorer.
Bestyrelsen afgør, hvorledes foreningens midler fremskaffes, anbringes og administreres.
§ 9.
Forslag til ændringer i vedtægterne skal være formanden i hænde senest 15. september.
Ændringsforslag skal offentliggøres samtidig med indkaldelsen til generalforsamlingen. Vedtægtsændringer kræver 2/3s majoritet af de afgivne stemmer.
Til gennemførelse af foreningens opløsning kræves vedtagelse på 2 generalforsamlinger med 2/3s majoritet af de afgivne stemmer på første generalforsamling og ved den anden generalforsamling ved stemmeflertal.
Ved foreningens opløsning skal der hengå mindst 1 og højest 3 måneder mellem de 2 generalforsamlinger. På den sidste generalforsamling vælges et likviditetsudvalg på 3 medlemmer, der skal forestå foreningens afvikling. Foreningens formue anvendes til et sådant offentligt eller velgørende formål, som på den sidste generalforsamling opnår simpel majoritet af de afgivne stemmer, og som er forenelig med foreningens formålsparagraf.
_____
Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling i Morud Forsamlingshus, den 27. maj 1968, og revideret på generalforsamlingen 1974, 1978 og 2011.
Carl Edw. Hansen | Edwin Andersen | Poul Pedersen | Bent Knudsen |
Fru lektor Andersen | Frands Frandsen | Wilfred Christiansen |
Kontakt
Formand
Lærke Lomholt Andreasen
Åbredden 18
5462 Morud
Telefon 28 77 32 34
E-mail: laerkelomholt@gmail.com